Friday 31 May 2013

Yeay! Cuti Sekolah! Kahwin!




Salam semua,

Eh jangan tersilap sangka bila baca tajuk ini ya.. Penulis belum ada rancangan nak kahwin anytime soon.. Tapi sekarang kan cuti sekolah? Memang tak menang tangan jemputan kahwin dekat rumah..

"Kak jemput datang ya..anak bujang saya nak kahwin minggu depan," - Jiran kata dekat mak..

"Datang tau anak aku nak kahwin minggu ni.. maklumlah cuti sekolah..senang semua berkumpul.." - Orang kampung mak..

Kita ni nak jadi anak mithali temankan la mak pergi..  Tak kisah sebenarnya.. Lagipun penulis suka suasana rumah orang kahwin.. Meriah..

Bila cerita pasal kahwin ni, tidak ramai yang tahu apa antara kepentingan persiapan perkahwinan...

Kursus kahwin 
Tempah khemah 
Tempah katering 
Tempah baju 
Tempah pelamin 
Tempah band 
Edar kad jemputan 
Door gift 

Tapi rasa-rasa macam ada yang kurang tak di situ?

Ada tak kita buat ujian darah SEBELUM kahwin?

Ehhh apasal tiba-tiba masuk cerita ujian darah pula? Mesti pembaca tertanya-tanya.. Sebenarnya inilah step yang paling penting dalam persiapan perkahwinan..

Apa yang kita PERLU check

1) HIV 
2) Hepatitis
3) Thalassemia
4) Blood group dan Rhesus

Kenapa test-test ini penting?

1) Sangat lah penting untuk tahu ini.. Bukan tak percaya tapi malang itu memang tak berbau.. Dengan blood transfusion pun boleh berlaku? Anda tahu sejarah hidupnya? Tidak kan?

Media_httpfarm6static_jzazf


2) Hepatitis bukan lagi penyakit yang dikategorikan penyakit simple. Dari hepatitis boleh menjadi kanser hati..Bukan perkara remeh kan?


3) Kesedaran terhadap Thalassemia masih di tahap rendah.. Ia mungkin tidak menunjukkan characteristic dalam diri anda atau pasangan anda, tetapi itu tidak bermakna ia tiada di dalam gene badan anda..Penyakit ini boleh menyebabkan kelemahan dan kerosakan pada cell darah merah anda.. Tahukan Red Blood Cell sangat penting? Kalau rosak, macam mana nak bawa oksigen ke semua organ? Masalah ini bukan affect anda atau pasangan anda tapi anak anda nanti..



4) Rhesus juga penting untuk anak dalam kandungan.. Jika ibu mempunyai kumpulan darah negative membawa anak berdarah positive masalah akan timbul bukan untuk kandungan pertama tapi untuk kandungan seterusnya.. Sewajarnya tindakan lanjut perlu diambil..


Lepas dah tahu keputusannya, barulah molek ambil langkah seterusnya.. Yang okay hati pun tenang.. yang kurang okay bukan tak boleh kahwin..ada jalannya..Vaccination, sesi kounseling.. Insya Allah ada jalannya.... *feeling Maher Zain sekejap*

Okay lah.. penulis nak ucapkan kepada yang nak kahwin tu, 'Selamat Pengantin Baru.. Moga berkekalan hingga ke akhirat..' 

Special Guest kita hari ini, Maher Zain pun nak nyanyi untuk anda...


1 comment:

  1. InsyaAllah.lnsyaAllah... You'll find ur wayyy.. Hehe.. I pun feel jugak for u.. :p

    Nicely done.. :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...